آشنایی با گرایش مهندسی معماری-فناوری کنکور ارشد
الف) مقدمه
گرایش معماري فناوري، یکی از گرایش هاي رشته ي مهندسی معماري است. این گرایش، در چهار نیمسال برگزار میشود. در نیمسال اول، دروس پایه، در نیمسال دوم و سوم، دروس تخصصی (اختیاري و اجباري) و در نیمسال چهارم، پایان نامه ارائه میشود. دانشجویان در این گرایش، به طور عمده با مباحث مربوط به سازه Structure و ساخت Construction در معماري آشنا شده و قابلیت به کارگیري آن ها در طراحی و ساخت بناها را می آموزند. بر این اساس، برنامه ي درسی این گرایش، در سه محور اصلی تنظیم شده است: در محور نخست، دانشجویان با مفاهیم سازه اي، در سطحی بالاتر از دوره ي کارشناسی آشنا خواهند شد ؛ به نحوي که قادر به توسعه ي سیستم هاي سازهاي موجود بوده و همچنین، بتوانند دست به ترکیب و طراحی سیستم هاي جدید بزنند. در محور دوم، مفاهیم مربوط به ساخت بناها، نظیر جزئیات، مصالح و اجرا مورد تاکید قرار میگیرد. دانشجویان با گذراندن دروس مربوط، قادر به برپا کردن سازه هایی در مقیاس محدود، از طریق انتخاب درست مصالح و طراحی جزئیات، خواهند بود. در نهایت، در محور سوم، تلاش میشود تا از طریق تمرین هاي طراحی، دانشجویان بتوانند آموخته هاي خود را در قالب یک بنا، ترکیب کنند. بدین ترتیب، دروس این گرایش، مشتمل بر واحدهاي نظري، عملی و کارگاه طراحی است.
عنوان رشته به فارسی: مهندسی معماري- گرایش معماري فناوري
عنوان رشته به انگلیسی: Technology Architectural
مقطع گرایش: کارشناسی ارشد ناپیوسته
ب) مشخصات کلی، تعریف و اهداف
حوزه ي مطالعاتی این گرایش، متمرکز بر مباحث مربوط به سازه ي بناها و روش هاي ساخت و برپایی آنها، از دریچه ي معماري است. بنابراین، کمیت و کیفیت مباحث مطروحه، به نحوي تنظیم میشود که از یک سو مناسب با عمق دانش زمینه اي دانشجویان معماري بوده و از سوي دیگر، آن را به نحوي ارتقاء دهد که فارغ التحصیلان این گرایش، درك درستی از سازه، روش هاي تحلیل و همچنین طراحی تخمینی آن را داشته، ارتباط سازه و ساخت را درك کرده و بتوانند مقوله ي سازه و ساخت را با نگاه معمارانه، تلفیق کنند. در همین حال، نظر به توسعه ي روش هاي محاسباتی در حوزه ي سازه و ساخت، مرزهاي این گرایش، به حیطه ي علوم کامپیوتر نیز توسعه مییابد. ضمن آنکه اهمیت روزافزون محیطزیست و توسعه ي جایگاه نگاه دوستدار محیطزیست به عنوان یک ارزش، محدوده هاي معماري فناوري را به حیطه ي پایداري و مباحث مربوط به آن نیز می کشاند. در واقع، این گرایش، همچون اغلب حوزه ها در معماري، ماهیتی چند رشته اي دارد که باید مورد توجه مجریان دوره قرار گیرد. در بازنگري این دوره، هدف اصلی، اصلاح برنامه ي قبلی، با نگاهی جامع گرا در تلفیق وجوه مرتبط با تکنولوژي، از جمله سازه، ساخت و روش هاي محاسباتی در آنها است. نظر به آنکه یک معمار، لازم است نگاه وحدت یافته به مباحث پیشگفته داشته باشد؛ هدف دیگر این بازنگري، ورود هدفمند و حساب شدهي مباحث و روش هاي محاسباتی، به عنوان یک ابزار مفید و کارآمد، به مقولهي سازه بوده است. ضمن آنکه هدف دیگر، تعمیق مباحث مربوط به ساخت، با استفاده از ابزارها و روش هاي نوین ساخت بوده است.
پ) ضرورت و اهمیت
اهمیت بسیار سازه و روش هاي ساخت در فرآیند طراحی و برپایی بناها و نقش محوري معمار در شکل بخشیدن به بناها، مؤید ضرورت آشنایی عمیق معماران با مباحث فنی مربوط به سازه و ساخت است؛ به نحوي که منجر به درکی عمیق و وحدت یافته از این مفاهیم در آنان شود. محصول این ادراك منسجم، طراحی و برپایی بناهایی وحدت یافته در طر ح و ساخت است؛ آنچنانکه در معماري سنتی (کلاسیک)، قابل مشاهده است. به رغم این موضوع و اهمیت انکارناپذیر آن، فرصت و فضاي کافی براي پرداختن بشتر به این مباحث، در برنامههاي مصوب کارشناسی مهندسی معماري، به ویژه براي علاقه مندان آن، وجود ندارد. این امر سبب میشود که عمدتا،ً انسجام ذهنی لازم در خصوص این مباحث، براي اغلب دانشجویان شکل نگیرد. حال آنکه درك مقولهي «ساختار» که در تلفیق میان طراحی فضا، سازه و ساخت شکل میگیرد؛ از ضروریات مهم براي دانشجویان معماري است. یک معمار، با درك درست از ساختار است که میتواند نه تنها به طراحی منطقی مبادرت ورزد؛ بلکه میتواند مقولهي سازه و ساخت را نیز، تحول بخشیده و به نوآوري هایی در این حوزهها دست یابد . این امر، مؤید ضرورت وجود دورهاي براي ترتبیت معمارانی آگاه و آموخته، با درك درستی از مقولهي ساختار و مباحث مرتبط با آن است. گرایش معماري فناوري، با این نگرش طراحی شده و قریب به 17 سال است که اجرا میشود. اکنون، پس از گذشت نزدیک به 7 سال از تهیه ي برنامه ي بازنگري شده و اجراي مستمر این دوره، با توجه به نوآوري هاي روزآمد و پیوسته در حوزه ي ساختمان -به ویژه با ورود روش هاي محاسباتی به طراحی - بازنگري این دوره اهمیت یافته و در دستور کار قرار گرفت. در فرآیند این بازنگري، اهم توجه به این نکته معطوف بوده است که ورود مباحث جدید در طراحی، سازه و ساخت، به ویژه موضوع روشهاي محاسباتی در این سه حوزه، حتما در چارچوب پیشگفته از مفهوم «ساختار» قرار گرفته و منجر به غناي آن شوند. در غیر این صورت، میتوان انتظار داشت که این روشها، جداي از معماري، مسیر دیگري در پیش بگیرند.
ج) شرایط و ضوابط ورود به دوره
دانشجویان این دوره از فارغ التحصیلان شاخص رشتۀ مهندسی معماري و عمران با شرایط زیر پذیرفته خواهند شد :
الف - داشتن شرایط عمومی ورود به آموزش عالی
ب- دارا بودن حداقل مدرك رسمی پایان دورة کارشناسی اعم از پیوسته یا ناپیوسته مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوري
ج- موفقیت در آزمون ورودي مورد تأیید وزارت یا کسب پذیرش از مؤسسه براساس مقررات مصوب
تبصره -1 چنانچه رشتۀ دوره کارشناسی با رشتۀ این دوره نامرتبط باشد دانشجو باید به تشخیص گروه آموزش ی، تعدادي از دروس را تحت عنوان جبرانی بگذراند. حداکثر دروس جبرانی 12 واحد میباشد که در ابتداي دوره قبل از دروس اصلی ارائه میشود. تعیین تعداد و عناوین دروس بر اساس برنامه مصوب و زمان انتخاب آنها بر عهده شوراي گروه است.